• Poznajemy Polskę z programem „Poznaj Polskę” MEiN

• Wycieczka zorganizowana w ramach Programu „Poznaj Polskę” i dofinansowana w 70% przez Ministerstwo Edukacji i nauki umożliwiła uczniom poznanie uroków Gór Świętokrzyskich. W trakcie jej realizacji zostały zrealizowane wszystkie zaplanowane punkty edukacyjne. Nasze szkolne wojaże rozpoczęliśmy od Zagnańska i  pomnika przyrody - Dębu Bartka  (531). Uczniów zachwyciła wielkość drzewa oraz historie z nim związane. Następnie udaliśmy się do Kielc i zwiedziliśmy Muzeum lat szkolnych Stefana Żeromskiego (502). Młodzież, siedząc w ławkach, słuchała opowieści o pisarzu i przeniosła się w czasy autora „Syzyfowych prac”, do gimnazjum kieleckiego, które było pierwowzorem Klerykowa. Uczniowie poznali ciekawostki z życia pisarza i powiązali je z powieścią Syzyfowe prace”. W Kielcach zachwyciła nas Kadzielnia, która w zimowej aurze wyglądała jak kraina baśni.

Dopełnieniem pierwszego dnia wycieczki była Łysa Góra i Święty Krzyż - pobenedyktyński zespół klasztorny oraz przedchrześcijańskie obwałowania kamienne (504). Ciekawie opowiedziane przez przewodnika fakty związane z losami królów polskich,  zwyczajami ludowymi, wierzeniami dawnych Słowian i  zmumifikowane ciało Jeremiego Wiśniowieckiego spotęgowały tajemniczość zwiedzanego miejsca. Świąteczne błogosławieństwo Ojca Oblata, pozwoliło poczuć atmosferę świąt i wsparło nasze ukryte marzenia. Spacer piękną zaśnieżoną drogą, nad którą rozpostarły swoje zaszronione gałęzie  olbrzymie drzewa, pozwolił zaczerpnąć świeżego mroźnego  powietrza i poczuć się jak w baśniowej krainie. Nie przeraził nikogo mrok, który zapadł wokół nas - w radosnym nastroju zmierzaliśmy na parking, na którym czekał na nas nagrzany autokar. Zmęczeni, ale w świetnym nastroju ruszyliśmy  do hotelu w Tokarni na ciepłą kolację.

Drugiego dnia od rana zwiedzaliśmy, położony w odległości  500 m od hotelu, skansen wsi kieleckiej (527). Uczniowie poznali  życie Polaków we wsi kieleckiej. Wiejskie chaty, dom lekarza i aptekarza, dom krawca pochodzenia żydowskiego, dworek szlachecki, drewniany wiatrak, stodoły, obory, w których były owce i kozy, pokazały świat dawnej wsi. Zobaczyli, czym zajmowali się fornale i gdzie mieszkali oraz jak zbudowana jest zagroda. Zabawa w śnieżki odprężyła zwiedzających.

Uczniów zachwycił Zamek Królewski w Chęcinach i jego straszna historia.  Młodzi turyści udali się na spotkanie z tutejszym rycerzem.  Niestraszne im były dyby, klatka, krzesło tortur, nawet nie przeraziła ich gilotyna oraz wieża z przetrzymywanym tam więźniem, choć grozę potęgowała rozpościerająca się wokół zamku gęsta mgła. Naładowani pozytywnymi emocjami ruszyliśmy do hotelu na obiad.

Ostatnim miejscem, do którego poprowadził nas program wycieczki, był Oblęgorek - Muzeum Henryka Sienkiewicza wraz z zabytkowym parkiem i aleją lipową(505). Letnia rezydencja naszego Noblisty przemówiła do nas pamiątkami po pisarzu. W dworku, który pisarz otrzymał  w darze od narodu polskiego, znalazła się replika literackiej Nagrody Nobla, akt nadania, obrazy ukazujące członków rodziny Sienkiewicza oraz sceny z „Quo Vadis”.  Zaskoczyły drzwi w ścianie, które przeprowadziły zwiedzających do sali z osobistymi pamiątkami Sienkiewicza.

Uczniowie stwierdzili, ze wycieczka była zbyt krótka. Wszyscy podkreślili ciepłą, pomimo mroźnej zimy, i przyjemną atmosferę oraz możliwość integracji z kolegami i koleżankami. Jednomyślnie stwierdzili, że nie mogą już się doczekać kolejnej wycieczki.

Dziękujemy Biurowi Turystycznemu „Arkona” z Koła za zorganizowanie wycieczki oraz przewodnikowi, który swoimi opowieściami przeniósł nas w przeszłość naszej ojczyzny.